Dagen D

december 24, 2008

Eller jag kanske skulle skriva dagen J. J som i julafton.

Imorse vaknade jag till en meter snö! Fatta vad glad jag blev, och Gud hörde min bön!

Nee, jag skämta bara.. Med barmark, sol och körsbärsträdet som knoppar välkomnade jag denna underbara julafton.

Kanske att det var fler uppe i Norrland som hade bett Gud om snö? Men jag har tålamod!  Nästa år då Gud, snälla?

Men idag, ojojoj, vad mycket mat vi hade! Bland annat sju sorters sill. Ja, SJU sorter! Och Jansson, potatisgratäng, omelett, rödkål, rödbetssallad, köttbullar, prinskorv, ägg, lax, skinka, älgkött, rökt vildsvin, salami, whiskeykorv, ost, kex, wörtbröd, dopp i grytan, sallad, julmust och lite till som jag inte ens minns.. Vi var åtta personer som skulle äta av denna maten. Tror du att vi blev mätta eller mätta?

Så fruktansvärt mätta!

Och efter det var det efterrätt och sen julgodis och nu till kvällen så har vi ätit risgrynsgröt och skinkmacka.

Jag kan bara säga en sak; min mage..

Vi funderade ett tag på att åka in till stan med all överbliven mat och ge åt de hemlösa, men visste inte riktigt vart vi skulle åka så det fick vara, tråkigt nog.

Och om en timma ska jag och min familj på midnattsgudstjänst i mission, det blir nog härligt.

Men en sak jag undrar, blev du mätt idag av all julmat?

Troligtvis svarar du ja.

Varför ska det vara så? Att vissa vräker i sig så att man nästan vill spy medan andra inte får ett dugg att äta. Så orättvis värld vi lever i.

Tänk om alla skulle bjuda in en hemlös till att fira jul i värme, gemenskap, med massa mat och julklappar. Vilken värld det skulle bli.

Vilken underbar värld!

Kan du inte bara ikväll, det kvittar om du tror eller inte för Gud hör bön i allafall. Kan du inte bara be en bön för alla ensamma människor i Sverige? Du kanske vet någon särskild, någon som du alltid brukar se i parken eller någon som alltid ser ensam ut på din skola. Det spelar ingen roll vem det är, hur gammal han/hon är eller vart han/hon bor. Bara be en bön.

Tillsammans kan vi förändra världen, allt börjar med dig.

Ha en fortsatt underbar julhelg!

Kram Nadia

Kommentera

